Saturday, May 28, 2022

NESNE TABANLI PROGRAMLAMANIN TEMEL PRENSİPLERİ

 
Nesne tabanlı programlamanın ortaya çıkması kullanıcı ara yüzü olan uygulamalara duyulan ihtiyaçla olmuştur Günlük hayatımızdaki nesne ve kavramların” yazılım dili içerisinde modellenmesine olanak tanımasıdır diyebiliriz.

1-) ENCAPSULATİON (KAPSÜLLEME)

Kapsülleme (Encapsulation) ise  bir sınıfın içerisinde bulunan metodların adeta korumasıdır İçerisinde bulunan metod ve değişkenlere dışarıdan yani diğer sınıflardan ne seviyede  erişilebileceğini kapsülleme ile sağlayabiliriz.

Bu erişim belirleyiciler (access modifiers);

  • Public: Her yerden erişilebilir.
  • Private: Sadece tanımlandığı sınıf içerisinden erişilebilir.
  • Internal: Sadece bulunduğu projede erişilebilir.
  • Protected: Sadece tanımlandığı sınıfta ya da o sınıfı miras alan sınıflardan erişilebilir.
  • Protected Internal: Sadece tanımlandığı sınıfta ya da o sınıfı miras alan sınıflardan erişilebilir. Ayrıca tanımlamanın aynı proje içerisinde olma şartı yoktur. Protected’dan farkı budur.
  • Eğer erişim belirleyici belirtilmemişse, sınıflar internal’dır.

2-) INHERİTANCE (KALITIM/MİRAS ALMA)

Inheritance olrakda adlandırılan kalıtım, bir nesnenin özelliklerinin farklı nesneler tarafından da kullanılabilmesine olanak sağlayan OOP prensibidir. Base sınıfımız bir başka sınıf tarafından miras alınabilir. Bu igerçekleştiği zaman temel alınan sınıfın tüm özellikleri diğer sınıfa geçmektedir.


3-)ABSTRACTİON (SOYUTLAMA)

Soyutlamaa ise nesnenin program için ihtiyaç duyulan özelliklerin arka plan ayrıntıları içermeksizin ifade ediliş biçimidir.

Örneğin; Console.WriteLine(“Merhaba”); ile ekrana bir şeyler yazdırırız arka planda neler döndüğünü bilmeden. İşte bu abstraction prensibidir. Daha derli toplu bir ifadeyle objelerin ayrıntılarıyla uğraşmak yerine yalnızca girdi ve çıktılarına odaklanarak tasarımı daha iyi oluşturmaktadır
 

4-)POLYMORPHİSM (ÇOK BİÇİMCİLİK)


Çok biçimlilikte bir nesnenin birden fazla nesle gibi davranma şeklidir. Bir sınıf başka bir sınıftan türetildiğinde tüm özelliklerini miras alır. Türemiş sınıf içinde türetilen sınıftan gelen bazı özellikleri değiştirmek istediğimizde kullanılır





KOD DETAYLARI İÇİN GİT HESABIMIZA GÖZ ATABİLİRSİNİZ

ÇOK BİÇİMLİLİK

KAPSÜLLEME

KALITIM


No comments:

Post a Comment

KATMANLI MİMARİ - CRUD İŞLEMLERİ

 Önceki yazılarımızda .net core teknolojisini ve mvc mimari yapısını incelemiş önemli noktalarından bahsetmiştik. Bu yazımızda ise veri taba...